Narrando la nación: Virtudes republicanas y justicia de Dios ante el desencanto positivista del siglo XIX
Resumen
A partir de un enfoque en una paradigmática del Estado incipiente y la historia sociopolítica del bandido hispanoamericano (Zárate, 1982), de Eduardo Blanco el presente estudio pretende mostrar cómo fue que este autor de esta obra decidiò recurrir a la historia nacional para distanciarse de su presente político y desde ahí, textualmente, atacar al político burgués advenedizo, el bandido materialista protegido bajo la máscara de la legalidad que este mismo dictaminaba. Veremos el militar conservador (Blanco) que había combatido para crear el nuevo orden termina oponiéndose a este por comprender un nuevo curso administrativo en la política, la cultura y la sociedad en general; un nuevo curso, según lo expondrán en su obra, Blanco hizo uso de la imaginación histórica (su versión novelesca de la historia) no necesariamente para ocuparse de Zárate como bandido de la historia social, sino por medio de este personaje liberar sus pasiones políticas presentes- de desencanto- y exponer su versión de lo que debería de ser la forma más efectiva de prever el orden comunitario aniquilando a toda clase de bandidos por sus actos de naturaleza delictiva y antisocial. Era esta, sin duda, una crítica directa a los nuevos letrados burgueses advenedizos oportunistas, panegiristas del incipiente régimen positivista dictatorial sostenido por figuras militares.
Abstract
Narrating the nation: republican virtues and God`s justice in the face of the positivist disenchantment of the 19th century.
Parting from a focus on two paradigmatic works on the incipient State and the sociopolitical history of the Hispano-American bandit, Zárate (1982) by Eduardo Blanco, this study pretends to show how this author decided to resort to national history in order to distance themselves from the political present, and, from that field, denounce the bourgeois political parvenus, and the materialistic bandits shielded behind the mask of a self-dictated legality. We will see how the conservative military (Blanco), who had fought for creating a new order, end up opposing this after understanding the new administrative course of politics, culture, and society in general; a new course that, as they would claim in their literary works. We will also observe how this author, Blanco, made use of the historic imagination (their novelesque vision of history) not necessarily in order to deal with Zárate as bandits of social history, but to, through these characters, relieve the political passions present in that time (burdened with disenchantment), and to portray their version of what should have been the most effective way to preserve the community order, by obliterating all kind of bandits because of their acts of delinquent and antisocial nature. This was, undoubtedly, a direct criticism to the new learned bourgeois upstarts, flatterers of the incipient dictatorial positivist regime supported by military figures.
Key words: Hispano-American bandit, national history, liberalism, Incipient State.
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PDFReferencias
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