PERSPECTIVA AMPLIADA DEL CONOCIMIENTO DIDÁCTICO-MATEMÁTICO DEL PROFESOR
Resumen
En este trabajo presentamos una versión revisada y ampliada del sistema de categorías de conocimientos didáctico–matemáticos del profesor, basada en la aplicación de las herramientas de análisis del Enfoque Ontosemiótico (EOS) del conocimiento y la instrucción matemáticos. Se distinguen las dimensiones matemática, didáctica y meta didáctico–matemática, y se tienen en cuenta los conocimientos puestos en juego en las fases de diseño instruccional (análisis preliminar, diseño, implementación y evaluación). Este modelo ampliado del conocimiento didáctico–matemático se compara con otros modelos propuestos en educación matemática para identificar concordancias y complementariedades.
Palabras Clave: formación de profesores, conocimiento del profesor, enfoque onto-semiótico, conocimiento didáctico-matemático.
AN EXPANDED VIEW OF TEACHERS’ DIDACTIC–MATHEMATICAL KNOWLEDGE
Abstract
In this paper we present a revised and expanded version of the system of categories of teachers’ didactic-mathematical knowledge based on the application of analysis tools of the Onto-Semiotic Approach (OSA) to cognition and mathematical instruction. The mathematical, didactical and meta didactic-mathematical dimensions are distinguished, and taken into account the knowledge involved in the phases of instructional design (preliminary analysis, design, implementation and assessment). This expanded model of the didactic-mathematical knowledge is compared with other models proposed in mathematics education to identify concordances and complementarities.
Key Words: teacher training, teachers’ knowledge, didactic-mathematic knowledge, onto-semiotic approach.
Palabras Clave: formación de profesores, conocimiento del profesor, enfoque onto-semiótico, conocimiento didáctico-matemático.
AN EXPANDED VIEW OF TEACHERS’ DIDACTIC–MATHEMATICAL KNOWLEDGE
Abstract
In this paper we present a revised and expanded version of the system of categories of teachers’ didactic-mathematical knowledge based on the application of analysis tools of the Onto-Semiotic Approach (OSA) to cognition and mathematical instruction. The mathematical, didactical and meta didactic-mathematical dimensions are distinguished, and taken into account the knowledge involved in the phases of instructional design (preliminary analysis, design, implementation and assessment). This expanded model of the didactic-mathematical knowledge is compared with other models proposed in mathematics education to identify concordances and complementarities.
Key Words: teacher training, teachers’ knowledge, didactic-mathematic knowledge, onto-semiotic approach.
Texto completo:
PDFEnlaces refback
- No hay ningún enlace refback.