EFICACIA DEL DISPOSITIVO DIDÁCTICO REI EN EL APRENDIZAJE DESDE LAS VOCES DE LOS PROTAGONISTAS
Resumen
el dispositivo didáctico Recorrido de Estudio e Investigación (REI) propuesto por la Teoría
Antropológica de lo Didáctico (TAD) lo cual permite enfrentar el monumentalismo en las
aulas, tomando en cuenta que en la mayoría de éstas aún se siguen realizando clases de forma
tradicional. Se establece su eficacia en el procesamiento de la información y tipos de
aprendizajes. El inicio del REI, es una pregunta generatriz de la cual se derivan preguntas
derivadas, usadas para abordar los contenidos de un curso de estadística. La investigación se
enmarca en el método mixto, se emplea un diseño cuasi experimental de dos grupos con pre y
post test. En el grupo experimental se realiza una intervención utilizando el REI, mientras que
el grupo control trabaja bajo monumentalismo. Los resultados obtenidos permiten establecer la
influencia del dispositivo didáctico en las estrategias de aprendizaje y tipos de aprendizajes,
como indicadores de aprendizaje estables, se presentan dos tramas: una correspondiente al uso
de dispositivo didáctico, incorporación de la pregunta y la segunda es la aplicación de
entrevista. Los estudiantes se muestran motivados a trabajar en forma colaborativa y opinan
favorablemente acerca de la implementación.
Palabras clave: utilización de preguntas, condiciones de aprendizajes, desarrollo cognitivo,
enseñanza superior.
EFFICACY OF THE DIDACTIC DEVICE CSR IN THE LEARNING FROM THE
VOICES OF THE PROTAGONISTS
ABSTRACT
This research intends to make known the change that takes place in the university classroom
by using the didactic device Study and Research Course (SRC) proposed by the
Anthropological Theory of the Didactic (ATD) which allows to face the monumentalism in
the classrooms, taking in mind that in most of these classes are still carried out traditionally. It
establishes its effectiveness in the processing of information and types of learning. The
starting. The purpose of the research is to describe the levels of mathematical knowledge
acquired by students in the course of working with SRC. The research is part of the mixed
method, using a quasi-experimental design of two groups with pre and post-test. In the experimental group an intervention is performed with an SRC, while the control group works
with traditional methodology.The SRC is designed so that its implementation promotes
learning from the student's own activities. Activities that constitute the proposal of class work
are presented where students will be responsible for finding the ways to solve the question
presented, while the role of the teacher is to guide and guide the activities of their students.
The obtained results allow to establish the influence of the didactic device in the learning
strategies and types of learning, as indicators of lasting learning, the students are motivated to
work in a cooperative way and they think favorably about its implementation.
Key words:use of questions, learning conditions, cognitive development, team teaching, higher
education.
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